"Já už to mám hotové, nic nového začínat se mi nechce..." (Jasně, s pěti minutami do konce hodiny, co taky...)
"Pančelko, já nemůžu kreslit." (Jak asi s rukou v gypsu?)
"Omlouvám se, že jdu až na konec hodiny, byl jsem u lékaře." (To jsi nemohl přijít až na přestávku?)
Znáte takové situace, že milí kolegové, učitelé nejen výtvarné výchovy?
Na podobné chvilky jsem připravila karty pro hru kvarteto s tématikou dějin umění na našem území.
S pokerovými čertovými obrázky mají společný jen rozměr. To proto, aby se vám vešly karty pro celou třídu do krabičky od čaje.
Kvarteto zahrnuje období:
- románské umění,
- gotika,
- renesance,
- baroko,
- klasicismus,
- historismus,
- secese,
- kubismus.
Všechny čtveřice karet jsou členěny na znaky, stavby, díla a umělce.
Karty se hodí hned pro několik aktivit.
1. Klasické kvarteto
Vhodné na konce běžných hodin, kdy vám nebo skupince žáků přebývá čas nebo pro "suply". Žáky rozdělte do čtveřic nebo pětic a hrajte dle pravidel hry.Pravidla
Rozdávající hráč rozdává po jedné kartě dokola, dokud nerozdá všechny karty.
Hru začíná hráč po levici rozdávajícího hráče. Zeptá se kteréhokoliv hráče na konkrétní kartu z kvarteta od kterého má alespoň jednu kartu. Jestliže tuto kartu oslovený hráč má, musí jí tázajícímu se hráči odevzdat. Ten se pak může opět zeptat na další kartu a to jak stejného, tak kteréhokoliv z ostatních hráčů.
Pakliže hráč nevlastní kartu na kterou je dotazován, dostává se tímto na tah a může se sám někoho zeptat na libovolnou kartu, která by se mu hodila do jeho kvartet.
Pozor, lze se ptát jen na kartu patřící do kvarteta z něhož má tazatel alespoň jednu kartu v ruce.
Vyhrává ten, komu se podařilo nachromáždit nejvíce kvartet.
2. Časová osa
Karty zamíchejte a nechte žáky složit kartičky dle časové posloupnosti. Tato aktivita je vhodná pro skupinky i jednotlivce. Např. pro ty, kdo zrovna nemohou výtvarně tvořit (např. ta zlomená ruka apod.). Časovou osu lze nakreslit na magnetickou tabuli, vytvořit z provázku mezi několika hřebíky a karty připínat kolíčky nebo jen tak položit třeba na parapet.
3. Vyhledávání dalších informací
Nechte vylosovat (nebo vybrat) žáky jednu kartu. Každý z žáků má za úkol zjistit další doplňující informace k vybranému tématu a za pomocí internetu (tablet, PC) a prezentovat ostatním. Kvůli této aktivitě je kvarteto vyrobeno v černobílé variantě. Lze před představováním nechat žáky odhadovat, v jakých barvách jsou provedeny malby atp. Variantou je také celoroční aktivita, kdy žáci postupně projdou všechny kartičky a zjistí si další podrobnosti/zajímavosti. Aby se neztratili, nakreslí si síť 8 x 4 a vždy si vybarví pole, které splnili, popř. jim pole označí jako splněné učitel.
Rozdělovací kartičky pro skupinovou práci
Karty se dají dále využít jako losovací kartičky do skupin. Osmičlenné skupiny se utvoří dle čísla; čtveřice utvoří dle směru; trojice v rámci směru - 3 položky např.: stavba, dílo, umělec; dvojice směr a dále rozdělit dle kombinace písmen (AB, CD)
Kvarteto je ke stažení za cenu kafe z automatu na https://www.ucitelnice.cz/produkt/2684.
Žádné komentáře:
Okomentovat