Možnosti pedagoga na 1. stupni ZŠ - podpůrná opatření
Základní výčet možných opatření, které má učitel na 1. stupni ZŠ v rámci 1. stupně podpory žáka se SVP.
Obecná doporučení
- umožnění opravy při selhání v písemné práci
- tolerance obtíží zohledněním při klasifikaci
- domluvený signál se žákem, když nerozumí
- testová forma práce s možností výběru
- průběžné ověřování pochopení zadání
- domluva s žákem na obsahu a době zkoušení
- kratší úlohy a práce, více času na kontroly
- pověření žáka různými úkoly při hodině
- posazení žáka do předních lavic
Český jazyk
- více času na napsání a kontrolu
- ústní ověření znalostí gramatiky po písemné práci
- zkrácená forma diktátů
- vyhledávání chyb ve vlastním písemném projevu
- místo diktátu doplňovací cvičení
- ponechání pomocných linek v sešitech
- tolerance písemného projevu
- tabulka písmen ponechaná v lavici
- čtení se záložkou
- návrat k postřehování slabik před delším čtením
- ujištění se o porozumění při samostatné četbě
- společné čtení stranou ostatních dětí
- DÚ zadávané cíleně na oslabené oblasti
Matematika
- dopomoc prvního kroku při řešení slovních úloh
- více času na práci a následnou kontrolu
- v hodnocení zahrnut především postup řešení
- vynechání časově limitovaných úkolů
- zkrácení rozsahu písemné práce
- více času na narýsování
- více času na přečtení zadání/slovní úlohy
- povolení používání kalkulátoru (např. při kontrole správnosti výsledků, tzv. zkoušek)
- písemná práce z předem avizovaného učiva
- ústní zkoušení u tabule místo písemné práce
- zachování pomocných písemných výpočtů
- zraková opora - při počítání zpaměti má žák příklady v lavici
Cizí jazyk
- hlasité čtení textů, které si žák předem nacvičil
- ústní zkoušení ze slovíček a frází
- práce s učebnicemi s výslovnostní normou
- průběžné opakování základního učiva
- častý poslech a opakování jazyka básničky atd.
- učebnice a pracovní listy s českým zadáním